.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مرگ 900 هزار فُک در دریای خزر

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آخرین گزارش وضعیت زیست محیطی خزر نشان می‌دهد که حدود یک میلیون فُک در دریای خزر وجود داشته است که طی 10 سال اخیر تعداد آنها به ۱۰۰ هزار کاهش یافته است.

به گزارش شمال نیوز عبدالرضا کرباسی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که آیا فک‌های خزر در معرض انقراض قرار دارد؟ اظهار داشت: بدون شک همینطور است؛ آخرین گزارش وضعیت زیست محیطی خزر نشان می‌دهد که حدود یک میلیون فُک در دریای خزر وجود داشته است که طی 10 سال اخیر تعداد آنها به یکصد هزار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: علت مرگ‌ومیر فک خزری بیشتر به صید بی‌رویه باز می‌گردد که البته این موضوع توسط صیادان ایرانی رعایت می‌شود ولی متأسفانه 4 کشور دیگر حاشیه‌نشین دریای خزر برای بهره‌بردای از پوست آن، این حیوان را صید می‌کنند.

کرباسی در خصوص اقدامات سازمان محیط زیست در راستای جلوگیری از شکار و انقراض فک خزر افزود: سازمان محیط زیست تحقیقات خوبی در مورد نحوه زیست فک و شناسایی عوامل تهدیدکننده آن انجام داده است و کلاس‌های آموزشی و دوره‌های عملیاتی را درباره این حیوان برگزار کرده است.

صید بی‌رویه مهمترین عامل انقراض فک خزر است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: انقراض فک، بیشتر به صید باز می‌گردد؛ سازمان محیط زیست در تعامل با شیلات سعی دارد تا راه حلی برای این موضوع بیابد ولی جنبه بیشتر باید از منظر قاچاق و صید غیرقانونی مورد پیگیری قرار گیرد.

وی درباره راه‌اندازی سایت شناسایی فک‌ خزر و ساخت درمانگاه برای درمان این حیوان تصریح کرد: روند راه‌اندازی سایت و ساخت درمانگاه بسیار خوب بوده است و این موضوع هم‌چنان در دست اقدام است البته ساخت درمانگاه راهکار اصلی نیست و اعلام فک خزر به‌ عنوان صید قاچاق از درمانگاه کارآمدتر است.

کرباسی با اشاره به اقدامات کشورهای حاشیه دریای خزر برای نجات و جلوگیری از انقراض فک‌هایی که در محدوده آنها زندگی می‌کنند، تأکید کرد: این کشورها نه‌تنها اقدامی نکرده‌اند بلکه بی‌رویه به صید خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه از زمانی که کشورهای حاشیه‌نشین دریای خزر از 2 به 5 کشور افزایش یافته است، روند تخریب آن نیز سرعت گرفته و هر کشور برای اینکه سهم بیشتری از منابع ببرد، بی‌رویه صید می‌کند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: متأسفانه پروتکل تنوع زیستی دریای خزر که آماده است به امضا 5 کشور نرسیده و شاید از طریق آن پروتکل بتوان امید بیشتری داشت تا از فک خزر محافظت شود.

کرباسی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در برخی از خبرها آمده که فک‌های خزر به دلیل آلودگی به محدوده کشور ما وارد نمی‌شوند، آیا این خبر صحت دارد؟ گفت: آلودگی در محدود سواحل ایران بمراتب کمتر از سایر سواحل کشورهای حاشیه‌نشین این پهنه آبی است.

سهم ایران در آلودگی دریای خزر حدود 12 تا 14 درصد است

وی عنوان کرد: همچنین در گزارش وضعیت زیست محیطی به این موضوع نیز اشاره شده و سهم ایران در آلودگی دریای خزر حدود 12 تا 14 درصد است ضمن اینکه در سواحل ایران بیشتر باید نگران آلودگی میکروبی و تاحدی آلودگی ناشی از سموم کشاورزی باشیم در حالیکه در سواحل سایر کشورهای آلودگی‌های نفتی و فلزات سنگین بسیار زیاد است.

کرباسی در پایان خاطرنشان کرد: ایران در حال حاضر فاقد سکوهای شناور جهت بهره‌برداری از نفت در دریای خزر است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.123 seconds.